Diorama

Lesmateriaal Diorama

In dit lessenpakket:

- voorbeelden van diorama's
- tips
- een creatieve verwerkingsopdracht 

Creatieve verwerkingsopdracht:

Tijdens deze lessenreeks gaan leerlingen hun eigen diorama maken. Het eindresultaat is een foto van hun diorama (en natuurlijk het diorama zelf). Wanneer je naar deze foto's kijkt moet je het gevoel hebben dat ze echt op de geïnsinueerde plek genomen zijn.

Voor deze opdracht begint iedere leerling met dezelfde basis en dat is een polyurethaanschuimplaat van 30 x 30 cm. Deze schuimplaten zijn ideaal om in te snijden materiaal vast te maken en in te steken. Het is aangeraden om een motiverend thema voor deze lessenreeks te kiezen bv. films, games, fantasietuinen, herfst, klimaatsverandering,..
Laat leerlingen dit thema enkele lessen op voorhand weten zodat ze kunnen beginnen met het verzamelen van toepasselijk materiaal. 

Enkele materiaaltips: 

Natuurlijke materialen: 
"Het voordeel met 'natuurlijke materialen' is dat je ze overal (en vooral gratis!) kan vinden.
Grond, zand, takjes, blaadjes, steentjes, mos,.. Als je op zoek gaat naar deze materialen hou dan vooral rekening met de schaalreferentie in je maquette.
Kleine objecten met veel detail (bv, kleine kiemende blaadjes) kunnen er in een diorama realistisch op juiste schaal uit zien." (via canvas cursus multimediatechnieken)

Materialen voor modelbouw:
"In modelbouwzaken kan je heel wat dankbaar materiaal vinden!
Stel jezelf echter steeds de vraag of je hier geen alternatief in de natuur kan vinden,
want materialen in modelbouwwinkels zijn niet goedkoop." (via canvas cursus multimediatechnieken)  

Tijdens het maken van het diorama moeten leerlingen regelmatig door de camera van hun gsm kijken om zo een idee te krijgen hoe hun diorama er op foto zal uitzien. Zo krijgen ze een beter idee van waar ze nog zaken moeten toevoegen, veranderen en/of wegnemen voor de perfecte foto te maken.

Het belichten en fotograferen van je diorama (eindresultaat):

De belichting:
Het leuke aan het belichten en fotograferen van je diorama is dat je alle tijd hebt om de juiste sfeer te creeren.
Je kan de belichting aanpassen qua richting, intensiteit, kleur,.. 

TIP: een kleurenprint met een achtergrond (bv. wolken, een landschap, een sterrenhemel, een stad,..) kan je langs achter belichten: door nadien deze 'out of focus' te fotograferen kan je hier een sterk ruimtelijk effect mee bereiken: 

Het fotograferen:
Het fotograferen doen de leerlingen met hun smartphone of andere opties die beschikbaar zijn. Het in beeld brengen van het diorama proberen ze zo goed mogelijk uit de hand. Als er statieven beschikbaar zijn kunnen deze ook ingezet worden.

TIPS:

Houdt je smartphone in landschapmodus zo zorg je ervoor dat je foto op groot scherm geen dikke zwarte randen heeft.

Beeldkwaliteit/instellingen:

Gebruik altijd de hoogst mogelijke beeldkwaliteit die je kan instellen op je smartphone.
Gebruik ook de camera aan de achterkant want die heeft een betere kwaliteit dan de 'selfie'-camera
Effecten, kleuren en helderheid pas je beter aan in een videobewerkingsprogramma als je ze nodig zou hebben. Het is altijd het beste om je origineel zo zuiver mogelijk op te nemen.

Zoomen:
Je smartphone heeft een digitale zoom, hiermee verlies je echter beeldkwaliteit. Het is veel beter om je camera dichter bij je onderwerp te plaatsen. Je kan ook achteraf inzoomen met een videobewerkingsprogramma.

Belichting:

De ingebouwde flits kan je als licht gebruiken, het voordeel is dat die rechtstreeks op je onderwerp gericht is. Het nadeel is dat die vaak niet zo'n mooi beeld geeft.
Daglicht is het beste. Plaats je onderwerp zo dat er daglicht op schijnt.

Plaats je camera niet recht tegenover het daglicht of je lichtbron. Plaats je camera opzij van of achter de lichtinval.

Het bewerken van de finale foto:
Zoals eerder beschreven in de opdracht is het eindresultaat de foto en is het diorama het proces. Om deze foto perfect te maken kunnen leerlingen deze bewerken a.d.h.v. basisbewerkingen (contrast, helderheid, scherpte/diepte focus, kleurverzadiging, kleurenaanpassingen, selecties vervagen met blur). De leerlingen mogen de foto NIET bijsnijden, knippen en plakken, stempelen en andere zaken aanbrengen op de foto. Door deze regels blijft je foto een "natuurlijk realisme".

Er zijn veel programma's waarmee je deze basisbewerkingen kan uitvoeren bij sommige smartphones staat deze functie al in het systeem. Zodat elke leerling deze basisbewerkingen kan uitvoeren kan je gebruikmaken van de app VSCO. VSCO is beschikbaar voor android en iOS.

Link naar VSCO: https://vsco.co/ 

Link naar VSCO voor android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vsco.cam 

Link naar VSCO voor iOS: https://apps.apple.com/us/app/vsco/id588013838 

Voorbeeld:

                                                                                                     Voorbeeld en foto van Claikens S.
Inspirerende filmpjes:


Claikens, S. (2020). PO Multimediatechnieken 2 Opdrachten Opdracht 1: diorama (procesfoto's). Opgehaald van Canvas: https://canvas.kdg.be/courses/14536/assignments/23058

Claikens, S. (2020). PO Multimediatechnieken 2 Opdrachten Opdracht 2: digitale fotografie + bewerking (1 foto). Opgehaald van Canvas: https://canvas.kdg.be/courses/14536/assignments/23059

KL1 - ICT Filmen met smartphone. (2020). Opgehaald van Canvas: https://canvas.kdg.be/courses/17015/pages/filmen-met-smartphone?module_item_id=134224

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin